Triathlon afstanden en disciplines

Triathlon afstanden en disciplines

De triathlon afstanden en disciplines, zwemmen, fietsen en lopen zijn drie sporten binnen de triathlon sport waar iedereen vanaf jonge leeftijd al van kan genieten. Maar omdat ze in theorie relatief eenvoudig zijn is het combineren van deze triathlon afstanden veel moeilijker dan op het eerste gezicht lijkt. Buitenstaanders en veel niet- triathleten zijn alleen bekend met de “Hawaii Ironman” die elk jaar op NBC wordt uitgezonden. Voor mensen binnen de sport is het echter duidelijk dat niet alle triathlons gelijk zijn, er zijn verschillende races die tussen de een uur en 17 uur kunnen duren om te voltooien.

Supersprint tot aan de IRONMAN-triathlon.

Hieronder leggen we je de vijf meest voorkomende triathlon afstanden uit en geven ook aan wat je ervan kunt verwachten. Je kunt ook nog variëren in deze afstanden afhankelijk van je raceplannen of weersomstandigheden!

Mini of Super Sprint – 250 / 375 meter zwemmen – 10 km fietsen – 2,5 km lopen

Perfect geschikt voor beginners die hun eerste triathlon willen voltooien. De super-sprintafstand is de kortste triathlon op de meeste plaatsen. Het Supersprint format is een mooie opstart naar de wat langere afstanden en het kopen van nieuwe uitrusting is niet direct nodig. Natuurlijk moet je de basis wel hebben (bril, helm, hardloopschoenen), maar een fiets huren of lenen bij een fietsenmaker of een familielid is zeer acceptabel!

1/8 | Sprint – 500 / 750 meter zwemmen – 20 km fietsen – 5 km lopen

Dit is het meest gebruikelijke startpunt voor triathleten. Bij een sprinttriathlon kan een breed scala aan atleten deelnemen – van beginners die voor het eerst strijden tot zeer competitieve atleten die op zoek zijn naar een PR. Het maakt niet uit je aanpak is deze afstand eenvoudig te trainen en vereist geen high-end uitrusting om te voltooien.

Kwart | Olympische afstand – 1000 / 1500 meter zwemmen – 40 km fietsen – 10 km. lopen

Als je al aan een paar sprint triathlons meegedaan hebt, is het de volgende logische stap in je ontwikkeling naar de hele triathlon. Vroeger werd deze triathlon ook wel ‘internationale afstand’ genoemd maar de naam werd gewijzigd voor de Olympische Zomerspelen van 2000 in Sydney toen triathlon debuteerde als Olympische sport.

Deze afstand is zeer competitief, omdat er veel atleten zijn die zich hierin specialiseren. Een goede combinatie van diversen vaardigheden en ervaring is een vereiste. Stayeren tijdens het fietsen is dan ook zeker niet toegestaan.

Midden | 70,3 / Halve triathlon – 1900 meter zwemmen – 90 km fietsen – 21,1 km lopen

Een halve Ironman of triathlon op de middellange afstand is exact 70,3 mijl lang. De halve triathlon is dan ook langer en veel zwaarder dan een sprint of Olympische afstand triathlon.

De halve triathlon vereist aanzienlijk meer training en atleten kunnen dan ook profiteren van een prestatie gerichte uitrusting waaronder een triathlon- fiets en tri-suit. Een halve Ironman is een uitdagende race die tot acht en een half uur in beslag kan nemen. Je hebt dan ook een goed opgebouwd trainingsprogramma nodig om een halve triathlon te kunnen voltooien.

De 70.3 is de afstand voor atleten die gespecialiseerd zijn in uithoudingsvermogen.

De 70.3 biedt een compromis binnen de sport voor atleten die graag racen zonder dat ze zich hoeven te committeren aan een volledig trainingsplan voor de Ironman.

Ironman | hele triathlon – 3800 meter zwemmen – 180 km fietsen – 42,195 km lopen

Zoals hierboven aangegeven is het Ironman wereldkampioenschap in Kailua-Kona, Hawaï waarschijnlijk de meest bekende binnen de triathlon afstanden.  IRONMAN werd opgericht in Oahu in 1978 en combineerde oorspronkelijk de drie moeilijkste eendaagse evenementen op het eiland. Sindsdien is het uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen met races in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Australië.

In Nederland is Almere beroemd in de geschiedenis van de triathlon. Na Hawaï is de Holland Triathlon de oudste triathlon ter wereld. Almere is de thuisbasis van de Nederlandse triathlon sport, met een regionaal Topsport Centrum en veel individuele atleten.

Een Ironman is 140 mijl lang en bestaat uit een 2,4 mijl zwemmen, een 112-mijl fietsen en een 26,2-mijl hardlopen. Deze race vereist een aanzienlijke hoeveelheid training en voorbereiding om met succes de finishlijn te doorkruisen. Veel triathleten beschouwen dan ook het voltooien van een Ironman als hun “droom” race. Alle atleten hebben 17 uur om de finishlijn te passeren, waar ze worden geconfronteerd met de iconische woorden:

Je bent een Ironman!

Interesse gekregen om voor een van de 5 afstanden te gaan trainen neem dan contact op. De Active5 Coach staat klaar om je te helpen bij je eerste trainingen!

Verleg op een gezonde en uitgebalanceerde manier je grenzen!
Bekijk hier onze Triathlon Coaching en training Basis Abonnementen
SCROLL UP